آفات عبادت
شیطان،این دشمن قسم خورده و دیرینه انسان، که همواره در کمین انسان است تا عبادت هایش را تباه و بی نتیجه سازد، از این راه ها برای فاسد کردن و باطل نمودن عبادات ما وارد میشود:
1.ریا
کسی که نه برای خدا،بلکه برای جلب نظر مردم یا رسیدن به موقعیت و شهرت،عبادت میکند،او گرفتار دام شیطان است و عباداتش به هدر میرود.این اخلال در عبادت، توسط شیطان حتی گاهی پیش از عمل، هم در نیت پدید می آید و از "قصد قربت" باز میدارد.
2.عُجب
شیطان انسان را در حین عبادت، به خودپسندی و مهم دانستن عبادت ها می کشد، و اگر کار، با نام و برای خدا هم شروع شده باشد، در نیمه راه، شیطان آنرا تباه می سازد و انسان را به غرور،دچار می سازد
3.گناه
بی شک، گناهان، آثار خوب عبادات را از بین می برند. کشاورزی که پس از ماه ها تلاش و زحمت در راه به ثمر رساندن مزرعه و باغ، در اثر یک غفلت، گرفتار آتش سوزی و حریق خرمن می شود، رنجهایش هدر رفته است. گناهان ،آتشی در خرمن عبادات و اعمال ما هستند که آنها را بر باد می دهند.
خلاصه آنکه:
شیطان، یا جلوی ورود آب زلال را به جام دل انسان می گیرد، یا پس از پر شدن این ظرف، آنرا آلوده و فاسد می سازد و یا «زیر آب» آن را کشیده،آب ها را هدر می دهد.
امام سجاد(ع) در دعای «مکارم الاخلاق» از خداوند چنین می طلبد:
خدایا،مرا بنده خودت ساز،ولی عبادتم را با عُجب، فاسد مگردان. مرا عزیز کن ولی به تکبر مبتلایم نساز.1
صدقه هم که نوعی عبادت مالی است، به تعبیر قرآن، با منت نهادن باطل و تباه می شود.2
کاشتن نهال، وقت چندانی نمی برد، ولی به ثمر رساندن و مواظبت از سلامت آن و زدودن آفت ها دشوار است. گاهی گناهان یا حالات ناپسند روحی، همه نیکی ها را بر باد می دهد.
در روایتی آمده است که:
عابدی مغرور و فاسقی شرمنده، هردو وارد مسجد شدند، فاسق ، بخاطر حالت توبه و پشیمانی، دگرگون گشت و مومنی صالح شد ولی عابد، به خاطر غرورش ،فاسق از کار در آمد.3
1.صحیفه سجادیه،دعای بیستم.
یازهرا